fredag 10 oktober 2014

10 oktober

Möte med Anna. Vårt första snack om manus och hennes förstaversion. Hon vill veta mina åsikter och jag får ta del av hennes tankegångar. Vi diskuterar dramaturgi och formen för en monolog i allmänhet samt vad vi önskar oss få med i vår berättelse i synnerhet. Ett mycket givande samtal och det känns som en lyx och ynnest att som skådespelare bli inbjuden så här på ett tidigt stadium i processen. Jag tänker att jag också har tidigare kunskap och erfarenhet av manusskrivande, dramaturgiarbete och att spela monolog, som jag kan tillföra detta projekt, vilket känns lustfyllt att kunna bidra och få möjlighet att påverka det kreativa arbetet tidigare än vad som är brukligt.
Jag tycker det känns som om vi är överens i mångt och mycket om innehåll och hur processen framöver ska te sig. Det är ju inget enkelt arbete att stryka ner 275 sidor till 25-30 sidor. Många favoritpartier måste väljas bort till förmån för vår scenberättelse. Sen kräver ju ett drama också andra saker än vad man kan åstadkomma med en bok. En situation, ett möte med publiken i realtid, en dramatisk linje och en karaktärs utvecklingskurva genom dramat, osv. Det blir som ofta med en adaption - det blir en aning annorlunda, nåt annat, nåt eget, men ändå med ett fullgott värde. Det är ju vår förhoppning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar