onsdag 22 oktober 2014

22 oktober

Hittade mina gamla anteckningsböcker från när jag började skådespelarutbildningen på Teaterhöterhögskolan. Hoho... Idag lite smått munter samt rörande läsning - skrivet av en 24-åring som likt en svamp sög åt sig allt pedagogerna sa. Alltså 18 år sen. Jisses...
Utbildningens första veckor bestod i att besöka teatrarna i staden, där bland annat Malmö Dramatiska Teater (som Malmö Stadsteater hette då), Ensembleteatern och Teater 23. Denna unge kille skrev också små korta omdömen om hans första intryck av dessa teatrar, men de ska jag inte skriva om just nu i alla fall, hehe...
Vi åkte också till zoo i Köpenhamn och i detalj studerade olika djur i timtal, för att senare kunna imitera dessa. Vi hade många sådana övningar av det första grundläggande arbetet. Att studera sig själv i vardagliga handlingar, som att borsta tänderna och att bre en smörgås. Koncentrationsövningar och samarbetsövningar. Att lära sig förstå att när man i kombination av en hög koncentration och noggrannheten i att utföra en vanlig handling blir befriad i sitt agerande. Det vill säga - man behöver inte sträva efter att "spela teater" - endast utföra handlingen steg för steg. Den som betraktar det kommer att uppfatta det som "agerande". 
Lite kul att gå tillbaka och gräva lite i detta grundläggande arbete som jag i mångt och mycket tar för givet idag. Det kan var bra att rekapitulera, som det så fint heter. Jag ska fortsätta läsa och se hur jag som yrkesmänniska idag uppfattar detta...
Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar