onsdag 7 januari 2015

7 januari

Vi fortsätter idag efter juluppehållet. Fortsätter att skissa oss vidare på golvet. Prövar vad som funkar, vad som funkar mindre bra. Har olika hypoteser om spel och scenerier, tempo och temperatur. Sara kompletterar med bildmanus hon skissat fram med de andra i teamet, tankar om scenerier, scenförändringar, ljus och projektioner.
Vi testar hur det blir att mer eller mindre "spela" de andra personerna i berättandet,  så som Oskar och Mannen med sin försvunna dotter. Det verkar funka bra. Note to self: att tänka att det är Andreas som försöker komma ihåg hur de lät och rörde sig, så det är inget gestaltande på det sätt att jag plötsligt har flera roller, flera protagonister.
Vi laborerar med rummet och dess innehåll av saker. Vad det är för handlingar jag utför i rummet samtidigt som jag pratar om andra handlingar jag tidigare har utfört och som jag minns. Hypotesen just nu är att jag använder mig av det som finns på mitt kontor, att handlingen kan bli att samla ihop utspridda papper samtidigt som jag pratar om att bära kroppar fram och tillbaka. Att jag inte gestaltar det som sägs, så det blir "kaka på kaka". Samma sak med hanteringen av mobiltelefon. Om det ska finnas eller att man visar samtalen på ett annat sätt. Att prata om att fylla i listor men att använda papper på ett annat sätt, om man nu ska ha papper...
Jag känner mig såklart begränsad av att jag inte kan texten utan fortfarande går med manuset i handen medan jag prövar mig fram. Så min förhoppning är att jag kan stora delar av det till  nästa vecka.  
Men jag tycker vi rullar på bra och framåt.  Hjälpsamt också för den vidare instuderingen av texten att ha varit uppe och trampat på golvet. Vi kommer nog ha en grovskiss denna vecka tror jag. Sen är det bara att börja från början och gå över det igen. Och igen. Fila på detaljer, ändra om, lägga till. Känns bra om vi också får loss mycket tid i slutet av repetitionsperioden till finlir med ljus, ljud och annan teknik.
Här följer några bilder över Andreas ilska över Oskar som bara sitter i lobbyn och tycker en massa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar