tisdag 17 juni 2014

16 juni

Idag tänkte jag börja min blogg om teaterprojektet 9,3 på Richterskalan
Ser på mina första anteckningar om denna blogg att jag valt att kalla det 9:3... nåt freudianskt månne, som om det vore ett blytungt Noréndrama... 9,3 heter det och inget annat. Visst Norén är bra men det här är nåt annat. Också tungt, också bra skrivet.
Jag kommer nu att lägga ut mina tidigare anteckningar så de hamnar i kronologisk ordning, vilket gör att detta mitt första inlägg hamnar såklart lite senare...
Funderar hur jag ska ställa om klockan här på bloggkontot, allt publiceras med fel tid... ser att den är inställd på "tidszon: Stilla havet", vet inte om det är ett tecken... nej, just det, Indiska oceanen skulle det i så fall vara, gäller att minnas sin atlas...

Här är iallafall ett tecken på att tiden gått...
           

Foto av Peter Westrup tagen i februari 2005 
Foto av Johan Sjövall tagen i maj 2014



















Jag ska också hitta ett sätt att skriva om mitt möte med Andreas Normans text utan att avslöja texten innan den blir utgiven som bok i oktober. Har tänkt att se om jag kan använda mig av nåt sånt här: "[utelämnad text från boken eller sånt som i hög grad hänvisar till bokens innehåll]", och att jag sen kan lägga till, avslöja om man så vill, vad där står sen när hans text är utgiven och offentlig. Min tanke är att koncentrera mig på mitt eget arbete; även om det kan bli problematiskt att förmedla då det nu i början handlar om mötet med en text - en text som i nuläget är hemlig... En spinoff-effekt av det kan ju förhoppningsvis bli att förväntningarna trissas upp... (Detta är från och med 15 oktober inte längre aktuellt eftersom boken då är offentlig och jag har gått in och ändrat tillbaka allt detta/ Erik 2014-10-15)

Det ska sägas att jag själv är personligen inte drabbad av Tsunamikatastrofen den 26 december 2004. Det minne jag har är att jag för första gången fick veta det lite senare under den dagen. Jag var tillsammans med min tjej hemma hos min syster och hennes kille som bor utanför Stockholm. Jag har ett minne av att han, min syrras kille, läser rubriken från text-tv, minns inte om det är förmiddag eller eftermiddag. Har för mig att det står något om flodvåg eller nåt liknande i Indiska oceanen, och att svenskar kan vara drabbade. Ordet tsunami var mig veterligen helt okänt. Det kom senare.
Man följde väl nyhetsrapporteringen men det var svårt att riktigt fatta vad som hade hänt, minns jag, omfattningen. Jag har ett starkt minne av många ilskna drabbade och hon, taleskvinnan för Ving eller om det var Fritidsresor som blev lite av en hjältinna i folks ögon. Och sen det politiska spelet och mediedrevet. Laila Freivalds jagade flottiga uppsyn och Jan och Lars och allt vad de hette som ställdes till svars. Och ett smusslande och mörkande med mejltrafik, databand som låstes in i nåt skåp och som den borgerliga regeringen sen fortsatte ha inlåst, det blev man ju väldigt nyfiken på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar