söndag 23 november 2014

23 november

Ser Coppolas Apocalypse Now från 1979, en film som jag nämnt tidigare. Länge sen jag såg den nu. Över tre timmar lång. Inspirerad av Joseph Conrads bok Mörkrets Hjärta men istället för Kongo är handlingen förlagd till Vietnamkrigets helvete och vansinne. En bok som jag vet att jag tänkte på första gången jag läste Andreas manuskript i våras - jag fick sådana associationer med resandet längre och längre in i djungeln, in i människans psyke, det djuriska och gränslandet till galenskapen.
Andreas har också nämnt för mig att dagen när han skulle åka från hotellet i Ao Nang in till uppsamlingsplatsen första gången fick honom att tänka på filmens första scen, när Martin Sheen vaknar upp på ett hotellrum i Saigon, med en fläkt i taket som går över till ett helikopterljud. Det var precis så den morgonen för Andreas - han hörde en helikopter som hovrade utanför, det var morgon och han skulle ge sig iväg på ett uppdrag han inte visste mycket om men som han förstod var extremt påfrestande och minst sagt obehagligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar